Bram Geers

0

Bram Geers:

Alumnus 2016, PXL-Education: Leraar secundair onderwijs

Toen ik de vraag kreeg om mijn bachelorproef als alumnus in te dienen voor de talentenkrant heb ik geen seconde getwijfeld. Mijn verbondenheid met Hogeschool PXL duurt nu ondertussen al 4 jaar. Eerst drie jaar als student lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie, daarna een tussenpauze van ongeveer anderhalf jaar en vervolgens vanaf december 2016 als lector lichamelijk opvoeding aan de PXL Hogeschool. PXL heeft mij dus de kans gegeven om  mijn studententijd door te trekken naar het professionele leven. Om het met de woorden van onze Hogeschool te zeggen, evolueren van junior-collega naar collega en daar heeft de ervaring van het maken van een bachelorproef zeker bij geholpen.

Het studentenleven aan de PXL Hogeschool ervaarde ik op een positieve manier. Naast het studeren en het volgen van de lessen waren de donderdagavonden vaste afspraken om samen met de andere studenten lichamelijke opvoeding op het Dusartplein of in de Versuz door te brengen. Iets wat er als student absoluut bij hoort. Het teamverband binnen de opleiding Lichamelijke opvoeding was dan ook zeker een meerwaarde. Het samen sporten schept een band!

Uiteraard moest er ook hard gewerkt worden. Het schrijven van een goede bachelorproef kost bloed, zweet en tranen. Voorlopige versies indienen, verbeteringen aanbrengen, opnieuw een voorlopige versie indienen, … het is een werk van lange adem. Anderzijds leerde ik hierdoor wel om door te zetten. Als je een volledig jaar aan iets werkt en je kan het dan tot een goed einde brengen dan geeft dat een ongelofelijke voldoening. Dit is een les die ik absoluut heb meegenomen naar het professionele leven.

Dan heb je drie jaar gestudeerd en dan begint het eigenlijk pas. Een job zoeken in het onderwijs is geen gemakkelijk opdracht. Ik kwam de eerste 6 maanden na mijn opleiding terecht op de sportdienst van de gemeente Neerpelt. Na 6 maanden hield ik het voor bekeken. Iemand die lichamelijke opvoeding heeft gestudeerd moet bezig kunnen zijn en die activiteit miste ik in de job op de sportdienst. Ik ging vervolgens aan de slag als leerkracht lichamelijke opvoeding in het buitengewoon lager onderwijs in Wijchmaal. Hier kon ik alles wat ik in mijn opleiding geleerd had toetsen aan de praktijk. Aangevuld met wat interims in zowel secundair als lager onderwijs voelde ik dat de job van leerkracht lichamelijke opvoeding echt iets voor mij was maar mijn band met de PXL Hogeschool zou een vervolg krijgen. In december 2016 ging ik aan de slag als lector lichamelijke opvoeding op de PXL Hogeschool. Iets wat ik tot op heden nog altijd zeer graag doe.

Het schrijven van een bachelorproef heeft zeker bijgedragen tot alles wat ik tot nu toe bereikt heb. De expertise die je kan ontwikkelen door het onderzoek dat je voert en daarna kan gebruiken in de praktijk is onbetaalbaar. Het is in mijn ogen dan ook een absolute meerwaarde in de opleiding om een bachelorproef te ontwikkelen. Daarnaast geeft het mij nu de kans om volgend academiejaar, samen met collega Bart Gilis, verder in een onderzoeksproject te stappen. Dit onderzoeksproject omvat de ontwikkeling van de smart coaching tool. Via deze app kunnen spelers allerlei informatie aan de trainer en verantwoordelijke van het team doorgeven. Het is de bedoeling om deze tool volgend academiejaar te implementeren in de voetbalwereld. Iets waar ik enorm naar uit kijk en ik mede door het schrijven van mijn bachelorproef nu kan verwezenlijken.

 

Bram Geers

Alumnus PXL-Education: Leraar secundair onderwijs

Lector Lichamelijke opvoeding Hogeschool PXL

SiteLock